شاخص توده بدنی BMI

دکترمگ, مقالات آموزشی
شاخص توده بدنی BMI

شاخص توده بدنی BMI

قد و وزن دو فاکتور مهم تعیین وزن مناسب و ایده آل هستند. برای افراد بالای 19 سال و غیر ورزشکار و غیر معلول روش محاسبه bmi مطابق نسبتی است که در آن وزن برحسب کیلوگرم تقسیم بر مجذور قد برحسب متر می گردد و حاصل این تناسب شاخص توده بدنی یاهمان bmi بدن می باشد که با تفسیر آن می توان میزان تناسب قد و وزن را تشخیص داد.

در محاسبه شاخص توده بدنی جنسیت افراد (مرد، زن) تاثیری ندارد. بدین معنی که فرمول محاسبه bmi زنان و مردان یکسان بوده و از یک روش استفاده می گردد اما درتفسیر این شاخص (Body Mass Index) جنسیت فرد در تعیین دامنه وزن مناسب و اضافه وزن فرد تفاوت ایجاد می کند.

همچنین با عنایت به اینکه ورزشکاران حرفه ای نسبت به افراد عادی دارای بافت عضلانی بیشتری هستند لذا این عدد (درحالت قد برابر) در مقابل افراد معمولی اندکی بیشتراست. کودکان و افراد بابیماری شدید و یا معلولیت رابطه محاسبه bmi معیار مناسبی در تعیین تناسب قد و وزن و سلامت فرد نیست.

تفسیر شاخص توده بدنی bmi زنان و مردان

پس از محاسبه شاخص bmi نوبت تفسیر آن می رسد که برای مردان محدوده های شاخص توده بدنی درلیست زیر آمده است:

کمتر از 15 معادل کمبود وزن بسیار شدید

کمتر از 16 و بیشتراز 15 معادل کمبود وزن شدید

در محدوده 16 تا 18.5 به معنی کمبود وزن

بین 18.5 و 25 به معنی وزن طبیعی و نرمال

بیشتراز 25 و کمتراز 30 شخص دارای اضافه وزن

در محدوده 30 و 35 نشانگر چاقی معمولی (چاقی نوع اول)

بین 35 و 40 نشان دهنده چاقی شدید (چاقی نوع دوم)

بیشتر از 40 شخص دارای چاقی بسیار شدید (چاقی نوع سوم)

در برخی از منابع علمی تفسیر BMI زنان با مردان تفاوتی ندارد و مطابق جدول bmi مردان می باشد. امادر دیگر منابع روشی متفاوت درنظر گرفته شده و مطابق آنها چنانچه از ابتدا و انتهای بازه های فوق یک واحد کم شود همین مرزبندیها برای bmi زنان نیز بکار میرود. بعنوان مثال محدوده bmi مناسب زنان ازعدد 17.5 تا 23.9 میباشد. البته دراین روش بجای کم کردن یک واحد از ابتدا و انتهای هر بازه، می توان به عدد بدست آمده از این شاخص برای زنان یک واحد اضافه نمود و سپس درلیست تفسیر bmi مردان وضعیت اضافه وزن و کمبود وزن را تعیین کرد.

جهت محاسبه شاخص توده بدنی BMI در اپلیکیشن دکترآباد وزن خود برحسب کیلوگرم و قد خود را برحسب سانتیمتر در کادر مربوطه وارد نمایید. با فشردن دکمه محاسبه bmi این شاخص محاسبه شده و تفسیرآن نیز دراختیار کاربر قرار میگیرد.

همین حالا امتحان کنید

ماشین حسابی برای محاسبه BMI در اپلیکیشن دکترآباد

دانلود اپلیکیشن دکترآباد
راهنما و آموزش دکتراگزم (مرکز‌آزمون‌دکترآباد)
جدیدترین‌مقالات
جدیدترین‌محصولات
شاخص bmi, شاخص bmi آنلاین, شاخص bmi بدن, شاخص bmi چیست, شاخص bmi چیست؟, شاخص bmi دکتر کرمانی, شاخص bmi زنان, شاخص bmi فرمول, شاخص bmi محاسبه, شاخص bmi وزن, شاخص توده بدن چیست, شاخص توده بدنی, شاخص توده بدنی آنلاین, شاخص توده بدنی چگونه محاسبه میشود, شاخص توده بدنی چیست, شاخص توده بدنی دکتر کرمانی, شاخص توده بدنی زنان, شاخص توده بدنی فرمول, شاخص توده بدنی کودکان, شاخص توده بدنی محاسبه
نوشتهٔ پیشین
مسئولیت تجهیزات پزشکی بیمارستان ها به داروسازان سپرده شد
نوشتهٔ بعدی
نرخ فیلتراسیون گلومرولی GFR

به‌اینا‌هم‌یه‌سربزن…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

سلام خدمت همه دوستان دکترآبادی
به دلیل نزدیک شدن به تعطیلات نوروز، سفارشاتی که از روز شنبه 26 اسفند به بعد ثبت میشوند از تاریخ 14 فروردین با توجه به اولویت و موجودی انبار ارسال میگردد.
در نتیجه آخرین روز ثبت سفارش امسال پایان روز جمعه 25 اسفند میباشد
 عیدتون مبارک!