نمره آپگار و سلامت نوزاد

دکترمگ
نمره آپگار و سلامت نوزاد

نمره آپگار و سلامت نوزاد

نمره آپگار تستی است که بلافاصله پس از تولد و برای سلامت نوزاد انجام می شود. در این آزمایش ضربان قلب، تونوس عضلانی و علائم دیگر نوزاد مورد بررسی قرار می گیرد تا نیاز به مراقبت های پزشکی بیشتر یا مراقبت اورژانسی تشخیص داده شود.

این آزمایش معمولاً دو بار انجام می شود: یک بار 1 دقیقه پس از تولد و دوباره 5 دقیقه بعد از تولد. بعضی اوقات، در صورتی که شرایط نوزاد نگران کننده باشد، آزمایش مجددا تکرار خواهد شد.

“آپگار” به چه معنی است؟

در آزمایش آپگار با نام APGAR ، نام اختصاری 5 معیاری است که هر یک جداگانه مورد بررسی قرار می گیرند:

1) رنگ پوست (Appearance)،

2) نبض یا ضربان قلب (Pulse)،

3) واکنشهای بازتابی (Grimace)،

4) تونوس یا قوام عضلانی (Activity)

و 5) تنفس (Respiration).

در این آزمایش، 5 مورد فوق برای سلامتی نوزاد مورد بررسی قرار می گیرد. هر یک از موارد با مقیاس 0 تا 2 نمره دهی می شود. 2 بهترین نمره است.

پزشک، ماما یا پرستار نمرات به دست آمده از فاکتورهای آپگار را جمع می کنند. عدد به دست آمده در دامنه ای بین 0 تا 10 قرار دارد. نمره 10 بالاترین امتیاز است که عده کمی از نوزادان آن را دریافت می کنند. زیرا دست و پای نوزاد تا زمانی که به اندازه کافی گرم نشده باشند، به رنگ آبی باقی می ماند.

نوزادی که در تست نمره 7 یا بالاتر کسب کند، سالم در نظر گرفته می شود. نمره آپگار پایین تر نیز لزوما خطرناک و به معنی عدم سلامت نوزاد نیست بلکه ممکن است برای تنفس بهتر به اقدامات پزشکی فوری مانند ساکشن مجاری هوایی یا اکسیژن نیاز داشته باشد. نوزادان کاملاً سالم نیز به خصوص در چند دقیقه اول پس از تولد، گاهی نمره کمتر از حد معمول کسب می کنند.

نمره کمی پایین، خصوصاً در 1 دقیقه اول پس از تولد عادی است، به خصوص اگر نوزاد در شرایط زیر متولد شده باشد:

  1. بعد از بارداری پرخطر
  2. به روش سزارین
  3. پس از زایمان سخت
  4. زودرس

در 5 دقیقه پس از تولد، آزمایش دوباره انجام می شود. اگر نمره آپگار نوزاد در ابتدا پایین بوده و به همان منوال باقی بماند یا وضعیت نگران کننده دیگری وجود داشته باشد، لازم است اقدامات درمانی مقتضی صورت گرفته و  نوزاد به دقت مورد بررسی قرار بگیرد.

اگر نمره آپگار جنین پایین باشد؟

بسیاری از نوزادان با نمره آپگار پایین کاملاً صحیح و سلامت هستند و نوزاد بعد از انطباق با محیط خارج رحم خوب عمل می کنند. چنانچه وضعیت نگران کننده ای وجود داشته باشد، پرسنل مربوطه گزارش وضعیت را به والدین ارائه کرده و درباره علل احتمالی و راهکارهای مراقبتی توضیحات لازم را ارئه می کنند.

آنچه که باید بدانیم

جدول نمره آپگار برای پیش بینی و سلامت طولانی مدت نوزاد، رفتار، هوش، شخصیت و یا نتیجه گیری طراحی نشده است بلکه هدف از آن تنها ارائه اطلاعات به تیم پزشکی در مورد وضعیت کلی جسمی نوزاد است تا در صورت لزوم تصمیمات مقتضی اتخاذ گردد.

محاسبه آپگار

محاسبه نمره آپگار در اپلیکیشن دکترآباد

دانلود اپلیکیشن دکترآباد
راهنما و آموزش دکتراگزم (مرکز‌آزمون‌دکترآباد)
جدیدترین‌مقالات
جدیدترین‌محصولات
آپگار, آپگار اسکور, آپگار تولد, آپگار چيست, آپگار چیست, آپگار مخفف چیست, آپگار نوزاد, آپگار نوزاد چیست, آپگار نوزادان, آپگار یعنی چی, نمره آپگار, نمره آپگار جنین, نمره آپگار چیست, نمره آپگار چیه, نمره آپگار در نوزادان, نمره آپگار نوزاد, نمره آپگار نوزاد چیست, نمره آپگار نوزادان, نمره آپگار نوزادان چیست, نمره آپگار نی نی سایت
نوشتهٔ پیشین
مقیاس کمای گلاسکو
نوشتهٔ بعدی
هایپوکلسمی یا کمبود غلظت کلسیم

به‌اینا‌هم‌یه‌سربزن…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

سلام خدمت همه دوستان دکترآبادی
به دلیل نزدیک شدن به تعطیلات نوروز، سفارشاتی که از روز شنبه 26 اسفند به بعد ثبت میشوند از تاریخ 14 فروردین با توجه به اولویت و موجودی انبار ارسال میگردد.
در نتیجه آخرین روز ثبت سفارش امسال پایان روز جمعه 25 اسفند میباشد
 عیدتون مبارک!