covid19 کرونا کووید19

سلامت الکترونیک واژه ایست که ممکنه این روزها زیاد به گوشمون خورده باشه، اما چقدر از این حوزه، درمان از راه دور و سایر خدمات درمانی نوین اطلاع داریم؟ و با نقش هرکدام چقدر آشنا هستیم؟!🤔

همه میدونیم همه‌گیری کرونا، بسیاری از کسب و کارهای کوچک و بزرگ را دچار ضعف و متحمل ضررهای مالی عظیم کرد📉 ؛ دکتر ها، متخصصان، دندانپزشکان ، جراحان و سایر افراد حوزه سلامت نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

اما آیا در این بین، همه و همه ضرر کردند؟

آیا افرادی بودند که این اوضاع برایشان با سود مالی💰 همراه بوده‌باشد؟!

چگونه دنیای پزشکی می‌تواند با ضررهای مالی مقابله‌کند؟⚔️

آینده پزشکی به چه سمتی خواهدرفت؟➡️⬅️.
.
.
.
بهت پیشنهاد میکنم، دقایقی رو با ما همراه شو تا جواب سوالاتتو بگیری و یه سر و گردن از بقیه بالاتر باشی 😎

همه‌گیری کرونا اوضاع زندگی خیلی‌ها رو متغیر کرد. با تعطیلی‌های پیش‌آمده، پزشکان ناچار به استفاده بیشتر از ارتباطات آنلاین شدند؛ هرچند رضایت بیماران زیادی رو هم در پی داشت!😇
اکنون از استارت‌آپ‌های ارائه‌دهنده اپلیکیشن‌های سلامتی گرفته تا بیمارستان‌ها، شرکت‌های بیمه، داروخانه‌ها و حتی غول‌های تکنولوژی مانند آمازون، اپل و گوگل در تلاش‌اند تا این‌گونه خدمات رو بهتر و بیشتر در اختیار مردم قرار بدهند. حالا سرمایه‌ها💵 به سمت صنعت بهداشت و درمان و البته دیجیتالی‌شدن آن‌ها سرازیر شده‌اند.

در حال حاضر مردم در سراسر دنیا به دنبال جایگزین کردن فعالیت‌های فیزیکی خود با روش‌های دیجیتالی هستند💻، چه شغلی باشند، چه آموزشی و حتی تفریحی! حالا مردم تاثیر فناوری در زندگی خودشان را بیش از پیش احساس می‌کنند و این مسئله می‌تواند برای همیشه، رابطه ما را با فناوری‌های نوین تغییر بدهد.🔄

مواردی از اتفاقات پیش بینی شده در دنیای پسا کرونایی 🔜:
  • تقویت زیرساخت‌های دیجیتالی
  • کنترل بیماری‌ها با استفاده از اینترنت اشیا(IOT)
  • ساخت دارو با هوش مصنوعی
  • ویزیت و درمان بیماران از راه دور (telemedicine)
  • کاربرد بیشتر ربات‌ها

 

خب در ادامه قراره شما رو بیشتر با این حوزه ها آشنا کنیم.
⬅️ So, let’s go

سلامت الکترونیک (e-Health

تعریف زیاد داره؛ اکثرا میگن: استفاده از نوآوری‌های متحول‌کننده در تکنولوژی برای استفاده از مراقبت‌های سلامت و خدمات پزشکی؛ اما ماهیت این تغییرات، یک تغییر تکنولوژیک نیست، بلکه یک تغییر فرهنگیِ !

چرا؟😮

استفاده از تکنولوژی وقتی به نتایج بهتر در کنترل سلامت افراد ختم میشه، که چالش‌های فرهنگی موجود برای استفاده از آن، شناخته شده‌باشه و نیازهای جدیدی که برای بیماران در این وضعیت پیش خواهدآمد، پیش‌بینی شده‌باشه؛ به همین دلیل نیاز به تعریف سلامت دیجیتال، در قالب تغییرات فرهنگی می باشد.

کرونا و e-Health سلامت الکترونیک

اینترنت اشیا (Internet of things)

این زندگی کرونایی بهمون ثابت کرد که اگر بتوانیم به شکل همزمان یا «real time» داده‌ها را جمع‌آوری و تحلیل کنیم، چقدرمیشود در مقابله با شرایط این چنینی عملکرد موثرتری داشت! برای مثال، برخی از کشورهای درگیر کرونا، از فناوری GPS برای ردگیری افراد ناقل استفاده می‌کنند.

کرونا و Internet of things اینترنت اشیا

مزایا:

  • گزارش‌‌گیری و مانیتور لحظه‌‌ای

    مانیتور لحظه‌ای وضعیت جسمانی فرد با استفاده از تجهیزات مختلف، می‌تواند در شرایط اورژانسی، جان فرد را نجات‌دهد؛ همچنین با اتصال دستگاه‌هایی نظیر ساعت یا دستبند هوشمند، می‌توان داده‌های مختلف مربوط به سلامتی فرد، مثل ضربان قلب، اکسیژن خون، میزان خواب💤 و… را جمع‌آوری کرد.

  • صرفه‌جویی در هزینه‌ها

    به کار بردن تکنولوژی در روندهای درمانی، با هدف کاهش ویزیت‌های غیرضروری، و استفاده از منابع بهتر و بهبود برنامه‌ریزی، موجب کاهش هزینه‌ها می‌شود.💸

  • طبقه‌بندی و آنالیز دادهها

    در این زمینه با سرویس‌های مبتنی بر ابر یا cloud، ذخیره کردن حجم عظیم داده‌ها ممکن میشه.   world🌎 in your hands

  • ردیابی و هشدار

    با به خطر افتادن جان فرد، وجود هشدار بسیار ضروریه.☠️ وسایل مبتنی بر اینترنت اشیا در پزشکی، داده‌های ضروری را جمع‌آوری و برای پزشکان ارسال می‌کنند. اگر علائم حیاتی در معرض خطر باشند، هشداری برای پزشک و بیمار به واسطه تلفن همراه یا دستگاه‌های دیگر، فرستاده می‌شود.

  • درمان از راه دور (telemedicine)

    درمورد ایشون در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد. بیمار میتونه با پزشکش هروقت خواست حتی مواقع اضطراری ارتباط برقرار کنه !

  • اهداف تحقیقاتی

    اینترنت اشیا باعث ایجاد سهولت در انجام بسیاری از پژوهش‌های درمانی شده است. IoT، حجم عظیمی از داده‌های مربوط به بیماری‌های مختلف را جمع‌آوری می کند،📚 که جمع این داده‌ها به صورت دستی، تقریبا غیرممکن است.

۲مورد از نقش IOT در دندانپزشکی:

  • Smart implants:
    یک برنامه کاربردی در این حوزه، بهره گیری از یک نوع ایمپلنت هوشمند دندانی است که روی سطح دندان یا درون حفره دندانی قرار میگیرد . این ایمپلنت ها قادر به مانیتورینگ رژیم غذایی بیمار و اطلاع آن به دندانپزشک به صورت real-timeهستند.
  • Smart toothbrush:
    از مسواک های هوشمند می توان برای جمع آوری اطلاعات بیمار در مورد فعالیت مسواک زدن آنها استفاده کرد.  این مسواک ها با فناوری های زیادی مانند دوربین ، سنسور فشار و موارد دیگر تعبیه شده اند.  دوربین داخلی برای ردیابی فعالیت مسواک زدن استفاده می شود. دندانپزشک می تواند دندان های فرد را از داده های گرفته شده توسط دوربین در طی مسواک زدن بررسی کند.
    علاوه بر این ، می توان از سنسورهای فشار متصل شده برای تعیین اینکه آیا فرایند مسواک زدن به درستی انجام شده است استفاده کرد.  این می تواند اندازه گیری کند که آیا شدت یا نیروی مناسب اعمال شده است و می تواند در صورت هرگونه انحراف به کاربر هشدار دهد.  تمام داده ها می توانند به صوزت real-time با دندانپزشک به اشتراک گذاشته شوند و بنابراین روند مراقبت های پیشگیرانه را افزایش می دهند.  بیشتر مشکلات دندانی به دلیل مسواک زدن نامناسب ایجاد می شود و بنابراین با کمک مسواک های هوشمند می توان به راحتی مشکل را حل کرد.

با کمک دستگاه های اینترنت اشیا ، دندانپزشکان می توانند در خارج از کلینیک از سلامت دندان بیماران خود مراقبت کنند و این رویکرد منجر به مراقبت های دندانپزشکی پیشگیرانه بهتر با نتایج بهتر بهداشتی می شود

ساخت دارو با هوش مصنوعی

هوش مصنوعی توانسته راه حلی باشه برای بزرگترین چالش‌های صنعت دارویی این روز ها، مثل زمان و هزینه زیاد فرآیند تولید دارو .

هوش مصنوعی در این روز‌های کرونایی هم نقش خودش رو نشون داده؛ محققان از هوش مصنوعی، برای سنجش میزان شیوع ویروس covid-19 در شهر ووهان چین نیز استفاده کرده‌اند. همچنین، سرویس DeepMind گوگل به‌واسطه الگوریتم‌های هوش مصنوعی در حال بررسی پروتئین‌های احتمالی سازنده‌ی ویروس covid-19 است.

مزایا:

  • پیشنهاد کاربردهای جدید برای داروهای موجود
  • عرضه داروهای پیشرفته
  • کاهش هزینه و زمان تولید
  • افزایش موفیقت در مطالعات بالینی
کرونا و ساخت دارو با هوش مصنوعی

کره ای ها نرم افزار هوش مصنوعی ابداع کردند، به نام Chematica، که توسط مهندسی معکوس و بررسی ترکیبات داروهای مختلف، روش‌های تازه‌ای با حداقل اثرات جانبی برای تولید آن‌ها ارائه می‌کند. این نرم افزار درک بالایی از فعل و انفعالات شیمیایی دارد و با حدود ۷۰ هزار قاعده ترکیب موارد شیمیایی مصنوعی، آشنا است.

تله‌مدیسین (telemedicine)

در لغت به‌معنای “پزشکی از راه دور ” است. طبق تعریف ITU، یعنی عمل مراقبت پزشکی با استفاده از ارتباطات صوتی_تصویری.💻 که شامل نگهداری، مراقبت، تشخیص، مشاوره و معالجه بوده + در این مرحله توجه به انتقال داده‌های پزشکی و مسائل آموزشی نیز وجود‌دارد.

کاربردهای تله‌مدیسین بسیار گسترده است، اما به 4 گروه کلی تقسیم می‌شوند :
  • مشاوره از راه دور (tele consulation)
    کاربرد ایشون در این روز‌های کرونایی که غیرقابل چشم‌پوشیه!
  • آموزش از راه دور (tele education)
  • فوریت های پزشکی و کمک به آسیب دیدگان
    در مواقع ضروری و حوادث غیرمترقبه🆘، دسترسی به فوریت های پزشکی دشوار است؛ با وجود تله‌مدیسین می‌توان راه را کوتاه کرده و عملیات کمک را با سرعت بیشتری دریافت کرد.
  • جراحی از راه دور
    جراحی از راه دور، توسط ربات ها و سیستم های پزشکی پیشرفته انجام می شود؛ ولی خب هزینه اش بالاس!💰

آخه با این وضعیت، شکی باقی میمونه از جذابیت های سلامت الکترونیک؟!

کرونا و تله‌مدیسین telemedicine

بعضی از اطلاعات بالينی كه توسط تله‌مديسين قابل اتقال است:

  1.  صدای قلب، شكم ،ریه و…
  2.  انتقال  اطلاعات نوار قلب (ECG) به صورت real-time
  3.  انتقال تست‌های تنفسی
  4.  تصوير راديولوژی و MRI
  5.  انتقال اطلاعات مربوط به فشارخون
  6.  انتقال علائم حياتی
  7.  تصوير بيماری های پوستی
  8. تصوير دهان و دندان
  9. تصویر گوش

مزایا  :

  • صرفه‌جویی در زمان برای پزشک و بیمار
  • کاهش هزینه و همچنین مراجعات متعدد به مطب
  • کاهش خطا های پزشکی و بالا بردن سرعت
  • استفاده از بانک اطلاعات بیماران، جهت بررسی روند بیماری
  • بهره‌گیری از تجربیات پزشکان دیگر
  • سهولت در تبادل نتایج آزمایشگاهی، سند‌ها، تصاویر رادیولوژی و…
  • بهبود کیفیت ارائه خدمات پزشکی به مناطق روستایی و دور از دسترس

کاربرد بیشتر ربات‌ها

خب اگر بخوام از کاربرد‌های سلامت الکترونیک در حوزه رباتیک عرض کنم براتون، بخونید در ابتدا از کارکرد این تکنولوژی در مقابله با ویروس نوآمده covid-19 ؛ شرکت «فوجیتسو» ژاپن دستگاهی برای نظارت بر شستشوی دست‌ها ساخته اند، که با اتصال به سینک‌های دستشویی مطمئن می‌شود، افراد دستشان را به‌خوبی شسته و میکروب‌کشی کرده‌اند؛ وگرنه اخطار می‌دهد!
دانمارکی‌ها هم رباتی برای ضدعفونی با اشعه ابداع کردند، که به‌صورت خودکار و تمام‌وقت ضدعفونی می‌کند. ربات‌های مشابه‌ای نیز در چین ساخته شده و کاربرد دارند.

از نمونه ربات های مورد استفاده در پزشکی:

  • ربات جراح
  • ربات پرستار
  • ربات داروساز و داروفروش
  • ربات دندان‌پزشک
  • ربات‌های توان‌بخشی
  • تمیز‌کردن بیمار توسط ربات
  • ربات بیمار
  • کپسول رباتیک
کرونا covid19

و در پایان …🤗

نتیجه گیری :

همه میدونیم با فروکش‌کردن بیماری، جهان به‌مرور به حالت قبلی برمی‌گردد، اما تجربه‌ی این همه‌گیری،  احتمالا تاریخ را به قبل و بعد از خود تقسیم می‌کند ✂️ و بسیاری از ابعاد زندگی ما را تغییر خواهد داد!

راستی ما تو فروشگاهمون یه کتاب هم واسه آشنایی بیشتر با جناب کرونا داریم. اگر دوست داشتید، دیدن بفرمایید.
نام کتاب و لینک خدمت شما:
کرونا ویروس ( جنبه های بهداشتی، تشخیصی و بالینی کووید-19)(انتشارات ابن سینا)

امیدوارم از این مطلب حسابی لذت برده باشید.😊
در پناه حق !👋

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

سلام خدمت همه دوستان دکترآبادی
به دلیل نزدیک شدن به تعطیلات نوروز، سفارشاتی که از روز شنبه 26 اسفند به بعد ثبت میشوند از تاریخ 14 فروردین با توجه به اولویت و موجودی انبار ارسال میگردد.
در نتیجه آخرین روز ثبت سفارش امسال پایان روز جمعه 25 اسفند میباشد
 عیدتون مبارک!